Lei av å bli lurt – hvor går smertegrensen?
I løpet av de siste
ukene har jeg fått mange henvendelser fra velforeningens medlemmer om
innføringen av eiendomsskatt i Lindesnes kommune. Folk er fortvilet og
forbannet og det skjønner jeg godt for det er jeg også. Men hva kan vi gjøre?
I forrige uke snakket
jeg med juristen hos Hytteforbundet hvor velforeningen er medlem her er hva han
sa:
Kommunen kan innføre
skatten slik den har gjort, med bruk av summariske takster, dvs. differensierte
takster hvor de fastboende har fått en langt lavere takst enn hytteeierne
Utgangspunktet i loven er salgspris.
I og med at kommunen allerede har eiendomsskatt på enkelte næringseiendommer kan de fra første år sette satsen til 4 promille slik det er gjort.
Det den enkelte kan gjøre er å få taksert eiendommen og dersom denne taksten er lavere enn den taksten vedkommende har fått fra kommunen bruke dette som argument i klagen. Her bør det brukes uavhengig takstmann som ikke er tilknyttet noen megler, da de visstnok må rapportere takstene de setter.
Takstmann bør da direkte eller indirekte prise verdifallet pga innføringen av eiendomsskatten.
Utgangspunktet i loven er salgspris.
I og med at kommunen allerede har eiendomsskatt på enkelte næringseiendommer kan de fra første år sette satsen til 4 promille slik det er gjort.
Det den enkelte kan gjøre er å få taksert eiendommen og dersom denne taksten er lavere enn den taksten vedkommende har fått fra kommunen bruke dette som argument i klagen. Her bør det brukes uavhengig takstmann som ikke er tilknyttet noen megler, da de visstnok må rapportere takstene de setter.
Takstmann bør da direkte eller indirekte prise verdifallet pga innføringen av eiendomsskatten.
Jeg oppfordrer dere alle til å sjekke at antall kvm. dere betaler for er riktige? Her har jeg fått tilbakemelding fra flere om at målbåndet kommunen har benyttet må ha små centimetere, for de er blitt altfor mange!
Jeg har også snakket
med Tone Stømer som leder Øksnevik hytteforening. De har fått gjort to
uavhengige juridiske vurderinger av hvordan eiendomskatten innføres og begge
konkludere med at Lindesnes kommune har sitt på det tørre og at det ikke er noe
juridisk feil ved det de her har gjort.
Svennevikheia/Lussevika
velforening vil være medavsender i et åpent brev med konkrete utfordringer og
spørsmål som skal sendes Lindesnes kommune.
Så til det ”moralske” aspektet av denne
innføringen.
Måten dette gjøres på
oppleves som svært urettferdig, det strider imot de flestes oppfatning av hva
man kan gjøre innefor rimelighetens grenser. Som flere har sagt til meg; ”jeg
har ikke noe imot å betale eiendomsskatt, men det føles som om jeg blir
utnyttet på det groveste, og at jeg som hytteeier ikke er noe annet enn en
”melkeku” for Lindesnes kommune.”
Nå har vi lest i
avisen at dette kun skal gjelde et par år, men hvem tror på det?
Lindesnes kommune er
teknisk sett konkurs og er satt under administrasjon. Begrunnelsen for
eiendomsskatten er at de skal betale ned på gjelden de har opparbeidet seg
etter en del dårlige beslutninger, som for eksempel å selge seg ut av Agder
energi og bruke salgssummen til å spekulere i finansmarkedet. Vi vet jo alle
hvordan det har gått!
Jeg har nå hørt, uten
at jeg har fått det verifisert, at Lindesnes kommune i forrige uke besluttet å
innføre kommunal kontantstøtte for toåringer, noe de nå vil ”få råd til” med de
ekstra inntektene de får fra eiendomsskatten, som viser seg å bli det doble av
det de hadde budsjettert med. Jeg lurer på når de da skal betale ned gjelden
sin, sikkert ikke innen 2014, som ordføreren har gått ut og sagt i avisen, og
hvem skal finansiere toåringenes kontantstøtte etter 2014??
Det viser seg at det
er en lovendring på gang som vil begrense kommunenes adgang til eiendomsskatt
til maksimum 67% av kjøpesummen, ikke 100% som i dag. For hver og en av oss
ville det har betydd minimum 33% lavere eiendomsskatt, og enda mer dersom
bunnfradraget fremdeles opprettholdes. I og med at Lindesnes kommune innfører
”sin” eiendomsskatt før denne loven inntrer, spekulerer de kanskje i at
lovendringen ikke skal gis tilbakevirkende kraft?
Jeg har også fått
noen tilbakemeldinger på at ”nå gidder ikke jeg bruke mer penger enn strengt
tatt nødvendig i Lindenes kommune”. Og det tror jeg heller ikke vi skal!
Personlig kommer jeg
til å, så sant det er mulig, kjøpe det jeg trenger av mat enten med meg fra
Stavanger, eller kjøre til Lyngdal eller Mandal. Skal jeg male en vegg eller
snekre meg en hylle vil jeg kjøpe min maling og mine planker og spiker hjemme,
før jeg drar, eller jeg vil kjøre til en av nabokommunene for å handle. Jeg er
ikke interessert i å bidra med mer skattekroner til Lindesnes kommune!
Dette vil gå utover
”uskyldige” innbyggere i kommunen, ja det vil det! Disse som betaler skatt til
kommunen, mottar sosiale tjenester og har stemmerett i Lindesnes, og har en
stor del av inntekten sin fra oss hytteeiere, er de som kan tale vår sak her!
De kan påvirke sine
lokale politikere til å kanskje tenke seg om en gang til før de flår
hytteeierne.
Ganske mange av oss
legger igjen tusenvis av kroner hvert år til det lokale næringslivet. Kommunen
har mange småbedrifter som lever av de tjenestene vi, til nå, har kjøpt lokalt.
Mange av oss vil nå tenke oss om både en og to ganger før vi benytter disse
tjenestene. Vi vil kanskje gjøre mer av vedlikeholdet selv, vi vil ikke få satt
opp den steinmuren vi hadde planlagt, eller vi gjør det selv.
Hytta skal males, det
finnes flinke malere i kommunen vi kunne benyttet, men når vi allerede har betalt,
10 000, eller 15 000 eller 20 000 kroner ”rett ut av vinduet” dvs. rett inn i
kommunekassen, tar vi kanskje denne jobben selv. Gjør vi disse endringene i
hvordan vi velger å bruke pengene våre; de kronene som er igjen til hyttebruk,
etter at vi har betalt eiendomsskatten, og de andre skattene vi også betaler
til Lindesnes, vil det fort vises på resten av skatteinngangen i Lindesnes.
Dette kan innebære at lokale bedrifter kanskje vil måtte legges ned eller slås
konkurs, med påfølgende arbeidsledighet og de kostnader det fører med seg for
en kommune.
Her er et lite
regnestykke:
Etter hva jeg kjenner
til er det ca 1 400 fritidseiendommer i kommunen. Hvis hver og en av dem til nå
har kjøpt varer og småtjenester for 25 000 kr i året, noe som jeg tror er et
svært forsiktig anslag vil det si at vi totalt sett handler for 35 millioner
kroner i året. I tillegg kommer de store jobbene vi får gjort lokalt…
Hvis hver og en av
oss flytter forbruket til en annen kommune, vil det merkes i skattekassen til
Lindenes kommune, er det virkelig slik de ønsker det????
Jeg oppfordrer dere
alle til å lufte denne type betraktninger med dem dere kjøper tjenester av i
Lindesnes kommune, og stille det samme spørsmålet; er det virkelig slik de vil
har det??
Vi snakkes på vår dugnaden
på lørdag førstkommende!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar